Zarządzenie nr 2/2021
Prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu z dnia 02.08.2021 r. w sprawie:
„Zasad i trybu postępowania przy udzielaniu zamówień w Spółce dla wdrożenia zobowiązań wynikających z ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2019 poz. 2019 ze zm.) oraz regulującego wybór wykonawców poniżej obowiązującego progu finansowego stosowania ustawy”.
Na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2019 poz. 2019 ze zm.), zwanej dalej także „ustawą Pzp” zarządzam, co następuje:
§1
Dla przestrzegania zasad, form i trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych w Spółce ustala się system realizacji zamówień publicznych funkcjonujący pod nadzorem Prezesa Zarządu, który obejmuje:
- Dyrektorów zakładów:
- Ekonomicznego - NK.
- Ds. eksploatacji i utrzymania ruchu - NE.
- Ds. techniczno-inwestycyjnych i rozwoju - NT.
- Kierowników i koordynatorów samodzielnych jednostek organizacyjnych - NKO, NKF, NEO, NES, NEK, NEU, NTW, NTZ, NTR, JRP, NTSI, NBZ, NL.
- Samodzielnych stanowisk pracy NBHP, NGIN, NGEN, NGSU.
- Stałą Komisję Przetargową działającą w oparciu o Regulamin Komisji Przetargowej (dalej „Komisja Przetargowa”) stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia. Komisja Przetargowa dokonuje również wyboru wykonawcy według najkorzystniejszej oferty poza wewnętrznymi Regulaminami udzielania zamówień, realizowanymi w oparciu o załącznik nr 2 i 2a.
Wymienieni Dyrektorzy Zakładów, Kierownicy, Koordynatorzy oraz samodzielne stanowiska pracy realizują powyższe Zarządzenie w oparciu o:
- ustawę z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych;
- przepisy wewnętrzne Spółki w sprawie zamówień publicznych, w tym wewnętrzne Regulaminy udzielania zamówień;
- podległych pracowników, którzy posiadają kompetencje w zakresie planowania i realizacji zadań z uwzględnieniem przepisów z zakresu zamówień publicznych.
Dyrektora Zakładu NT zobowiązuję do:
- sporządzania rocznych planów inwestycji i remontów w oparciu o propozycje zgłaszane przez Dyrektorów Zakładów, Kierowników, Koordynatorów oraz samodzielne stanowiska pracy i Wieloletni Plan Rozwoju i Modernizacji,
- sporządzania w oparciu o zatwierdzone plany wymienione w lit. a) zestawienia zadań, dla zrealizowania których wykonawcę wybiera się w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych,
- sporządzania dokumentacji dotyczącej pozostałych zadań, które realizowane będą własnymi siłami, a także poprzez wybór wykonawcy według wewnętrznych Regulaminów udzielania zamówień określonych w załączniku nr 2 i 2a.
§2
W związku z obowiązkiem stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych oraz wewnętrznych Regulaminów udzielania zamówień dotyczących wyboru wykonawcy dla realizacji zadań nie podlegających ustawie, niniejszym wprowadza się zakaz:
- Pobierania zaliczek przez pracowników Spółki w kasie Przedsiębiorstwa na poczet samodzielnego realizowania dostaw, usług i robót budowlanych.
- Samodzielnego i bezgotówkowego zlecania na zewnątrz Spółki:
- usług remontowych,
- dostaw surowców eksploatacyjnych,
- dostaw maszyn i urządzeń,
- dokonywania zakupów w hurtowniach i zakupów detalicznych, z zastrzeżeniem przypadków określonych w wewnętrznych Regulaminach udzielania zamówień.
Czynności wymienione w pkt 1 i 2 wymagają uwzględnienia obowiązujących planów inwestycji i remontów i trybu postępowania przy ich realizacji.
§3
W systemie zamówień publicznych określonym w § 1 Dyrektorzy Zakładów wraz z podległymi jednostkami organizacyjnymi, Kierownicy oraz Koordynatorzy samodzielnych jednostek organizacyjnych, pracownicy samodzielnych stanowisk pracy oraz stała Komisja Przetargowa realizują zadania wynikające z ustawy Pzp, które obejmują:
- planowanie zamówień w oparciu o roczne plany inwestycji i remontów oraz Wieloletnich Planów Inwestycji i Modernizacji, uwzględniające potrzeby zamawiającego,
- przygotowanie postępowań,Przygotowanie postępowań należy rozpocząć złożeniem "Wniosku ........ " załącznik nr 3a lub 3b do zatwierdzenia Prezesowi Zarządu. Odpowiedzialnym za przygotowanie Wniosku będzie Przewodniczący Komisji Przetargowej.
- prowadzenie postępowań,
- udzielanie zamówień poprzez zawieranie umów z wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty,
- nadzór nad realizacją przedmiotu zamówienia,
- odbioru przedmiotu zamówienia, przygotowywanie faktur do realizacji oraz zwrot zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
- egzekwowanie uprawnień zamawiającego z tytułu rękojmi i gwarancji.
§4
Wnioski do Planów Inwestycji i Remontów na dany rok, o których mowa w § 3 pkt 1 Dyrektorzy Zakładów, Kierownicy i Koordynatorzy samodzielnych jednostek organizacyjnych oraz pracownicy samodzielnych stanowisk pracy, wymienionych w § 1 pkt 1, 2, 3 opracowane w module Inwestycje i Remonty w Systemie Zarządzania Infrastrukturą Techniczną przesyłają do sekcji ds. obsługi inwestycji i remontów w terminie do końca listopada roku poprzedzającego planowany termin realizacji zamówienia.
Dyrektor ds. techniczno - inwestycyjnych i rozwoju zapewni organizacyjny i merytoryczny nadzór umożliwiający sporządzenie Koordynatorowi ds. obsługi inwestycji i remontów ostatecznej wersji roboczej rocznego planu Inwestycji i Remontów uwzględniającego zasady wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych lub wewnętrznych Regulaminach udzielania zamówień w odniesieniu do zadań nie podlegających ww. ustawie, na zamówień na dany rok finansowy.
- Opracowanie rocznego planu zamówień polegać będzie na:
- opisie przedmiotu zamówienia na zasadach określonych w art. 99-103 ustawy lub wewnętrznych Regulaminach udzielania zamówień w odniesieniu do zadań nie podlegających ww. ustawie,
- opisie przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, w oparciu o przepisy ustawy - Prawo budowlane, w oparciu o dokumentację projektową, specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót albo programu funkcjonalno-użytkowego (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego),
- obliczeniu szacunkowej wartości planowanych zamówień na roboty budowlane, w oparciu o zasady zawarte w art. 28-36 ustawy, w tym w szczególności pkt. 2.
- W celu ustalenia właściwej podstawy oraz trybu udzielenia zamówienia zamawiający ustala wartość szacunkową zamówienia.
- podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością,
- zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, zaniżać wartości zamówienia, lub wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia,
- zamawiający nie może dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy, chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami,
- jeżeli zamawiający planuje udzielić zamówienia na roboty budowlane lub usługi w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia,
- w przypadku gdy zamawiający planuje nabycie podobnych dostaw, wartością zamówienia jest łączna wartość podobnych dostaw, nawet jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych,
- wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie:
- kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na podstawie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,
- planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
- Podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się lub podlegające wznowieniu w określonym czasie jest:
- rzeczywista łączna wartość kolejnych zamówień tego samego rodzaju, udzielonych w ciągu poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym lub roku obrotowym, z uwzględnieniem zmian ilości lub wartości zamawianych usług lub dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego zamówienia, albo
- łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie.
§5
Roczny Plan Inwestycji i Remontów przygotowany wg zasad zawartych w § 4 sporządzony w module Inwestycje i Remonty Dyrektor ds. techniczno - inwestycyjnych i rozwoju przedstawi do zatwierdzenia Zarządowi Spółki w terminie do 1 stycznia każdego roku.
§6
Zatwierdzony na dany rok plan zamówień jest podstawą do:
- Opracowania harmonogramu czasowego realizacji poszczególnych zadań ujętych w Rocznym Planie Inwestycji i Remontów.
- Wyboru podstawy oraz trybu postępowania w oparciu o dokonany opis przedmiotu zamówienia i obliczoną wartość szacunkową zamówienia.
Jeżeli przed wszczęciem postępowania (termin określony w harmonogramie) nastąpiłaby zmiana przedmiotu zamówienia lub podstawy obliczenia wartości zamówienia, każdorazowo, niezwłocznie należy dokonać aktualizacji przyjętego opisu przedmiotu zamówienia oraz trybu postępowania.
- Spółka jest zobowiązana do stosowania zasad zawartych w ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. Jeżeli wartość zamówienia nie wymaga stosowania ustawy to przy wyborze wykonawcy należy stosować wewnętrzne Regulaminy udzielania zamówień, ujęte w załączniku nr 2 i 2a.
§7
Komisja Przetargowa, zależnie od przyjętego trybu postępowania przygotuje i przedłoży do zatwierdzenia przez Prezesa Zarządu:
- Wniosek o wyrażenie zgody na wszczęcie postępowania.
- Propozycję wyboru trybu udzielenia zamówienia wraz z uzasadnieniem.
- Projekt specyfikacji warunków zamówienia wraz z opisem przedmiotu zamówienia oraz projektowanymi postanowieniami umowy, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy.
- Projekty ogłoszeń właściwych dla danego trybu postępowania.
- Niezbędnych uzgodnień dokumentacji postępowania przygotowanej przez Dyrektora Ekonomicznego - od strony finansowego zabezpieczenia.
- Projekty innych wymaganych dokumentów (w szczególności wniosków o wydanie decyzji wymaganych ustawą).
Szczegółowy zakres prac stałej Komisji Przetargowej określa "Regulamin Pracy Komisji Przetargowej" stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§8
Za przygotowanie każdego postępowania o zamówienie publiczne odpowiedzialność przed Prezesem Spółki, stosownie do realizowanych czynności ponoszą:
- Dyrektorzy Zakładów, Kierownicy oraz Koordynatorzy samodzielnych komórek organizacyjnych oraz pracownicy samodzielnych jednostek pracy, wymienionych w § 1 pkt. 1, 2, 3, 4 odpowiadający za terminowe i rzetelne przygotowanie propozycji do planu zamówień (wniosków do planów) na dany rok oraz za wyprzedzające zgłoszenie potrzeb awaryjnych.
- Dyrektor ds. techniczno - inwestycyjnych i rozwoju za skuteczne skoordynowanie pracy Sekcji ds. obsługi inwestycji i remontów przy opracowaniu rocznego planu zamówień i jego terminowe przedłożenie do zatwierdzenia.
- Koordynatorowi ds. obsługi inwestycji i remontów za przeprowadzenie czynności zgodnie z ustawą, obejmujących:
- sporządzanie planów zamówień w oparciu o Roczne Plany Inwestycji i Remontów,
- wstępne przygotowanie postępowań dla Komisji Przetargowej,
- nadzór nad realizacją zamówienia po podpisaniu umowy z wykonawcą.
- Komisja Przetargowa za przeprowadzenie czynności zgodnie z Regulaminem pracy Komisji Przetargowej.
§9
- Zamówienie publiczne może być udzielone wyłącznie wykonawcy, który został wybrany przez Komisję Przetargową i został zatwierdzony przez Kierownika Zamawiającego na zasadach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
- Jeżeli zamawiający dokona wyboru oferty zgodnie z przepisami ustawy Pzp zobowiązany jest do zawarcia umowy w terminie nie krótszym niż 10 dni od dnia przekazania zawiadomienia o wyborze oferty (art. 264 ustawy Pzp).
- Przesłanki unieważnienia umowy o zamówienie publiczne określa art. 457 ustawy Pzp.
§10
Jeżeli w specyfikacji zażądano wniesienia należytego zabezpieczenia wykonania umowy to ustanawia się zasady wnoszenia należytego zabezpieczenia umowy zgodne odpowiednio z zasadami wymienionymi w art. 449 - 453 ustawy Pzp.
§11
- Po podpisaniu umowy o zamówienie publiczne, należy niezwłocznie zwrócić wadium na zasadach określonych w ustawie Pzp (art. 98).
- Umowę uważa się za podpisaną (zawartą), jeżeli podpisana zostanie przez zamawiającego (Zarząd Spółki) oraz uprawnionego przedstawiciela (przedstawicieli) wykonawcy, którego oferta została wybrana.
- Niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia należy przekazać do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zawierające informację o wynikach postępowania (art. 309).
- Niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od wykonania umowy należy zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o wykonaniu umowy, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2 ustawy Pzp (art. 448).
- Za realizację postanowień, o których mowa w ust. 1-3 odpowiedzialni są stali członkowie Komisji Przetargowej.
§12
- Postanowień § 9-11 nie stosuje się do zamówień udzielanych w oparciu o wewnętrzne Regulaminy udzielania zamówień, ujęte w załączniku nr 2 i 2a.
§13
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Traci moc Zarządzenie nr 3/2018 z 01.02.2018 r.