Zadzwoń do nas

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu informuje, że na mocy Zarządzenia Prezesa Zarządu nr 5/2024r. z dnia 16 września 2024r. w Spółce została wprowadzona Procedura zgłoszeń wewnętrznych określająca tryb i zasady zgłaszania informacji o naruszeniach prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa (Sygnalistów). Poniżej znajdą Państwo treść Procedury:

 

Procedura zgłoszeń wewnętrznych w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu

§ 1

Wstęp

  1. Na podstawie art. 25 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928) ustala się w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu Procedurę zgłoszeń wewnętrznych.
  2. Procedura niniejsza określa zasady i tryb zgłaszania informacji o naruszeniu prawa (w tym informacji o uzasadnionym podejrzeniu dotyczącym zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu lub informacji dotyczącej próby ukrycia takiego naruszenia prawa), podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa (Sygnalistów).
  3. Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznego zarządzania w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu i służy zwiększeniu efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych.
  4. Procedura zgłoszeń wewnętrznych została poddana procesowi konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu, tj. Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Pracowników przy MPWIK w Żywcu oraz Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „SOLIDARNOŚĆ” przy MPWIK w Żywcu.
  5. Każda z osób świadczących pracę w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu zobowiązana jest do zapoznania się z treścią Procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz do jej przestrzegania.

 §2

Definicje

Ilekroć w Procedurze zgłoszeń wewnętrznych jest mowa o:

  1. Procedurze – rozumie się przez to Procedurę zgłoszeń wewnętrznych dotyczącą przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych.
  2. Podmiocie prawnym/Pracodawcy/Przedsiębiorstwie – rozumie się przez to Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Żywcu.
  3. Bezstronnej Jednostce Organizacyjnej, zwanej dalej „BJO” – rozumie się przez to jednostkę organizacyjną Pracodawcy, powołaną na podstawie odrębnego zarządzenia wydanego przez Pracodawcę, odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych, w tym prowadzenie postępowania wyjaśniającego dotyczącego zgłoszenia.
  4. Sygnaliście – rozumie się przez to osobę fizyczną, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą w tym: pracownika; pracownika tymczasowego; osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej; przedsiębiorcę; prokurenta; akcjonariusza lub wspólnika; członka organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej; osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy; stażystę; wolontariusza; praktykanta.
  5. Zgłoszeniu – rozumie się przez to ustne lub pisemne przekazanie Pracodawcy informacji o naruszeniu prawa.
  6. Osobie, której dotyczy zgłoszenie – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana.
  7. Działaniu następczym – rozumie się przez to działanie podjęte w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym postępowanie wyjaśniające.
  8. Kanale zgłaszania – rozumie się przez to techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiające dokonywanie zgłoszenia.
  9. Działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę Sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście.

§3

Dokonywanie zgłoszeń

  1. Podmiotem odpowiedzialnym w Przedsiębiorstwie za przyjmowanie zgłoszeń oraz sprawującym całościowy nadzór nad przyjmowaniem zgłoszeń i podejmowaniem działań następczych jest Bezstronna Jednostka Organizacyjna.
  2. Bezstronna Jednostka Organizacyjna powoływana jest na podstawie odrębnego zarządzenia Podmiotu prawnego, przekazywanego do wiadomości zatrudnionych.
  3. Bezstronna Jednostka Organizacyjna działa na podstawie pisemnego upoważnienia Podmiotu prawnego i jest zobowiązana do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskała w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszenia oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy oraz innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywała te czynności.
  4. Bezstronna Jednostka Organizacyjna działa zgodnie z następującymi zasadami:
    a)bezzwłocznego działania,
    b)poufności,
    c)obiektywności,
    d)bezstronności,
    e)niezależności,
    f)należytej staranności,
    g)ukierunkowania na wszechstronne wyjaśnienie stanu faktycznego.
  5. Zadaniem BJO jest przyjęcie zgłoszenia i jego weryfikacja, przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz podejmowanie działań następczych.
  6. Jeżeli z treści zgłoszenia wynika, iż członek BJO może być w jakikolwiek sposób zaangażowany w działanie lub zaniechanie stanowiące przedmiot zgłoszenia nie może on analizować takiego zgłoszenia i podlega on wyłączeniu z mocy prawa.
  7. W przypadku, opisanym w §3 ust. 6. Podmiot prawny na zgłoszenie pozostałych członków BJO powołuje nowego członka BJO w miejsce osoby, która uległa wyłączeniu.
  8. W przypadku uzasadnionego podejrzenia naruszenia prawa Sygnalista może dokonać zgłoszenia za pośrednictwem następujących kanałów:
    a) na adres korespondencyjny Spółki: Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., ul. Bracka 66, 34-300 Żywiec z dopiskiem: „Zgłoszenie – sygnalista. Do rąk własnych Bezstronnej Jednostki Organizacyjnej”,
    b) umieszczając zgłoszenie z dopiskiem „Zgłoszenie – sygnalista. Do rąk własnych Bezstronnej Jednostki Organizacyjnej” w dedykowanej skrytce pocztowej oznaczonej napisem „Zgłoszenie – sygnalista” usytuowanej na parterze budynku przy ul. Brackiej 66, 34-300 Żywiec.
    c) poprzez e-mail na adres: zgłoszenie.sygnalista@mpwik-zywiec.pl, tytuł maila: „Zgłoszenie – sygnalista”.
    d) ustnie członkom BJO podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania wniosku o taką formę zgłoszenia.
  9. Za zgodą Sygnalisty zgłoszenie ustne będzie dokumentowane w formie:
    a) nagrania rozmowy umożliwiającego jej wyszukanie, lub
    b) protokołu rozmowy, odtwarzającego jej dokładny przebieg.
  10. W przypadku o którym mowa w ust. 9 b), Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy przez jego podpisanie.
  11. Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia, w tym co najmniej:
    a) datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
    b) opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
    c) wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie;
    d) wskazanie ewentualnej osoby pokrzywdzonej;
    e) wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
    f) wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia;
    g) wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
  12. Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania nieprawdziwych zgłoszeń. Zgodnie z treścią ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928), osoba dokonująca zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
  13. W przypadku ustalenia w wyniku analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, Sygnalista może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W stosunku do świadczącego pracę, usługi lub dostarczającego towary, na podstawie umowy cywilnoprawnej dokonania nieprawdziwego zgłoszenia skutkować może rozwiązaniem umowy i zakończeniem współpracy. Osoba, która dokonała zgłoszenia, w którym świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę nie korzysta z ochrony przewidzianej dla Sygnalistów.
  14. Sygnalista nie może przekazać zgłoszenia anonimowo.

§4

Naruszenia prawa, które podlegają zgłoszeniu

  1. Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
  2. Informacje zgłaszane przez Sygnalistę mogą dotyczyć :
    a) korupcji;
    b) zamówień publicznych;
    c) usług, produktów i rynków finansowych;
    d) przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
    e) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
    f) bezpieczeństwa transportu;
    g) ochrony środowiska;
    h) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
    i) bezpieczeństwa żywności i pasz;
    j) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
    k) zdrowia publicznego;
    l) ochrony konsumentów;
    m) ochrony prywatności i danych osobowych;
    n) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
    o) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
    p) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
    q) konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i nie związanych z dziedzinami wskazanymi powyżej.

§5

Analiza zgłoszenia, postępowanie wyjaśniające

  1. Dostęp do kanałów zgłaszania posiada Bezstronna Jednostka Organizacyjna odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych.
  2. Po otrzymaniu zgłoszenia, BJO podejmuje działania w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym, o ile będzie to uzasadnione występowanie o dodatkowe informacje dotyczące zgłoszenia i przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej zgłoszenia.
  3. Sygnalista otrzymuje w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że nie wskazał on adresu do kontaktu, na który należy takie potwierdzenie przekazać. W przypadku zgłoszenia ustnego, Sygnalista otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia podczas spotkania, na którym dokonuje zgłoszenia.
  4. BJO może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, w sytuacji, gdy z treści zgłoszenia wynika, iż jest ono bezspornie nieprawdziwe lub niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania wyjaśniającego.
  5. Zgłoszenie, które pozwala na przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego podlega niezwłocznemu procedowaniu.
  6. BJO może zaangażować, o ile uzna to za zasadne, przedstawicieli komórek organizacyjnych Pracodawcy lub niezależnych konsultantów do udziału w postępowaniu wyjaśniającym.
  7. BJO rozpoznaje zgłoszenie, podejmuje działania następcze, przekazuje informacje zwrotne bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.
  8. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego BJO ocenia zasadność zgłoszenia. W przypadku zgłoszenia zasadnego, BJO wydaje rekomendacje o stosownych działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa oraz rekomendacje, których celem jest wyeliminowanie i zapobieganie tożsamym lub podobnym naruszeniom co opisane w zgłoszeniu, w przyszłości.
  9. W przypadku negatywnej weryfikacji zgłoszenia, BJO przekazuje niezwłocznie Sygnaliście oraz osobie, której zgłoszenie dotyczy informacje o dokonanym zgłoszeniu oraz wynikach przeprowadzonej weryfikacji. 

§6

Zakaz działań odwetowych

  1. Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych, próby ich stosowania lub groźby zastosowania takich działań wobec Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia, a także ujawnienia publicznego – zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928).
  2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 zakazane jest także podejmowanie działań odwetowych w stosunku do osoby, która pomogła Sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia oraz w stosunku do osoby, która jest z Sygnalistą powiązana.
  3. Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będą traktowane jako naruszenie Procedury i mogą skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy, która łączy osobę podejmującą działania odwetowe z Pracodawcą.
  4. Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty jest w szczególności:
    a) odmowa nawiązania stosunku pracy;
    b) wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
    c) niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny;
    d) niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
    e) obniżenie wynagrodzenia za pracę;
    f) wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
    g) pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wartości tych świadczeń;
    h) przeniesienie na niższe stanowisko pracy;
    i) zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
    j) przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych sygnalisty;
    k) niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
    l) negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy;
    m) nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
    n) przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
    o) mobbing;
    p) dyskryminacja;
    q) niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
    r) wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
    s) nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
    t) działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
    u) spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
    v) wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenia dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia zgłaszającego.
  5. Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także groźbę lub próbę zastosowania środka określonego w ust. 4 powyżej. Na Pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym.
  6. Sygnalista dokonujący zgłoszenia w złej wierze (tzn. dokonujący zgłoszenia wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło), nie podlega ochronie przewidzianej w Procedurze oraz w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928).
  7. Osoba, która poniosła szkodę z powodu zgłoszenia w tzw. złej wierze, ma prawo żądać od Sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych.

§7

Dane osobowe

  1. Dane osobowe Sygnalisty pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że Sygnalista wyrazi zgodę na ich ujawnienie.
  2. Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa Sygnaliście oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych lub represyjnych. Sygnalista, który dokonał zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinien niezwłocznie o zaistniałej sytuacji powiadomić BJO. BJO zobowiązany jest podjąć działania mające na celu ochronę Sygnalisty.
  3. Tożsamość Sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację, nie będzie ujawniana podmiotom, których dotyczy zgłoszenie, osobom trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom podmiotu. Tożsamość Sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy publiczne lub sądy odpowiednio postępowań wyjaśniających lub postępowań przygotowawczych lub postępowań sądowych. Tożsamość podmiotów, których dotyczy zgłoszenie, podlega wymogom zachowania poufności w analogicznym zakresie, co tożsamość Sygnalisty.
  4. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego ich zebrania są w terminie 14 dni od ustalenia, że nie mają znaczenia dla sprawy, usuwane.

§8

Rejestr zgłoszeń

  1. Każde zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń, niezależnie od przebiegu działań następczych.
  2. Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada BJO.
  3. Rejestr Zgłoszeń zawiera co najmniej:
    a) numer zgłoszenia;
    b) przedmiot naruszenia prawa;
    c) dane osobowe Sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
    d) adres do kontaktu Sygnalisty;
    e) datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
    f) informację o podjętych działaniach następczych;
    g) datę zakończenia sprawy.
  4. Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności. Dane osobowe oraz dokumenty związane ze zgłoszeniem przechowywane są przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działanie następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

§9

Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych

  1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego, z pominięciem Procedury, w szczególności gdy: w terminie na przekazanie informacji zwrotnej u Pracodawcy nie podjęto działań następczych lub nie przekazano informacji zwrotnej lub Sygnalista ma uzasadnione podstawy sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe, lub w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Pracodawcę z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między Pracodawcą a sprawcą naruszenia prawa lub udziału Pracodawcy w naruszeniu prawa.
  2. Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024.928).
  3. Celem Pracodawcy jest zwiększenie efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania skutecznych działań w celu ich eliminowania i skutecznego zarządzania ryzykiem oraz wzrostu zaufania wśród osób zatrudnionych i partnerów handlowych, stąd Pracodawca zachęca do korzystania z Procedury, w sytuacji możliwości zaradzenia naruszeniu prawa w ramach struktury Pracodawcy.

§10

Postanowienia końcowe

  1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszej procedurze zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy ustawy oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
  2. Każdy pracownik zatrudniony w Przedsiębiorstwie zobowiązany jest do zapoznania się z treścią niniejszej Procedury.
  3. Potwierdzeniem zapoznania się z Procedurą jest oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Procedury.
  4. W przypadku pracowników przyjmowanych do pracy Pracodawca każdorazowo zapoznaje nowych pracowników z postanowieniami niniejszej procedury za pisemnym potwierdzeniem.
  5. Za adekwatność i skuteczność funkcjonowania Procedury odpowiada Bezstronna Jednostka Organizacyjna.
  6. Ocena adekwatności i skuteczności Procedury dokonywana jest nie rzadziej niż raz na rok przez Bezstronną Jednostkę Organizacyjną.
  7. Procedura zostanie opublikowana na stronie internetowej Pracodawcy pod adresem – www.mpwik-zywiec.pl, w zakładce Sygnaliści.
  8. Załączniki do niniejszej procedury stanowią:
    a)Rejestr zgłoszeń wewnętrznych – Załącznik nr 1
    b)Oświadczenie o zapoznaniu się z Procedurą – Załącznik nr 2.
  9. Niniejsza Procedura podlega opublikowaniu na tablicach ogłoszeń znajdujących się w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Spółki i wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w Przedsiębiorstwie.

 

Facebook
BIP
BIP